سامانه مدرسه هوشمند پویان

 جستجو در سایت
 تولد همکاران
 همراهان ما
 ویژه
carousel 1
1399/06/13 :: نوبت حضور وكلاس بندي موقت پايه هاي هفتم ورودي هاي 1399
باسمه تعالي نكات مهم: 1️⃣حضور دانش آموزان در آموزشگاه براساس شيوه نامه،‌به صورت زوج و فرد ... [مشاهده]
carousel 1
1399/06/13 :: ساعت و نوبت حضور دانش آموزان هشتم و نهم
با سلام و تبريك سال تحصيلي جديد حضور والدين و دانش آموزان گرامي،✳️همانطور كه از طريق رسانه هاي جمعي نيز ... [مشاهده]
carousel 1
1399/06/07 :: پيش ثبت نام اينترنتي ورودي پايه هفتم 400-1399
ضمن آرزوی سلامتی و بهروزی برای شما،چنانچه در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان پذیرفته شده‌اید. ضمن عرض تبریک ... [مشاهده]
carousel 1
1399/05/14 :: ثبت نام سال تحصيلي 400-1399
باسمه تعالی ولی محترم،  دانش آموز گرامی ضمن سلام و احترام، به استحضار می رساند، با ... [مشاهده]
carousel 1
1398/12/20 :: برنامه اولیه آزمون های آنلاین اسفند 98
در مورد آزمون ها ذکر چند نکته ضروری است.1- آزمون ها از پنل کاربری دانش آموزان قسمت آزمون آنلاین سایت ... [مشاهده]
carousel 1
1398/12/13 :: اطلاعیه دوره آموزش مجازی ریاضی
با عرض سلام و آرزوی تندرستی و نشاط برای دانش آموزان، به اطلاع می رساند دوره آموزشی جذر و ریشه ... [مشاهده]
مديريت هيجان ها
1395/08/25

 

براي هر انساني در طول زندگي روزمره اتفاقاتي رخ مي دهد ، اخباري را مي شنود، افكاري را از سر مي گذراند و اعمالي انجام مي دهد كه همگي مي توانند در او احساسات يا هيجاناتي را بوجود بياورد . اين احساسات به نوبه خود در شكل دادن رفتارهاي او موثر مي باشد . وقتي خوشحال هستيم ، يعني احتمالا اتفاقات خوبي را پشت سر گذاشته ايم وهنگامي كه غمگين هستيم احتمالا اتفاقات ناگواري پيش آمده است.

 هيجانات و احساسات تجاربي دروني هستند كه در مقابل رخدادهاي بيروني در خود حس مي كنيم ، مثل احساسات خشم ، غم ، شادي نگراني ، ترس وغيره .

مهارت مديريت هيجانات فرد، را قادر مي سازد تا هيجان ها را در خود و ديگران تشخيص داده ، نحوه ي تاثير آنها را بر رفتار بداند وبتواند واكنش مناسبي به هيجانهاي مختلف نشان دهد . مثلا : وقتي فكر مي كنم سلام نكردن يكي از دانش آموزان به معني توهين وگستاخي به من است ، احتمالا هيجان خشم را تجربه خواهم كرد ، در صورتي كه اگر فكر كنيم رفتار سلام نكردن او نشانه ي اين است كه احتمالا او امروز  مشكلي دارد و حالش خوب نيست ، امكان دارد ديگر خشمگين نشوم و هيجاني ديگررا  تجربه كنيم .

در اين مقاله مهارت نحوه ي مديريت هيجانها مورد بررسي علمي و كاربردي قرار مي گيرد . 
 هيجان چيست
  هيجان كلمه اي است كه در فارسي بيشتر براي احساسات و حالات پرشور وپر انرژي استفاده مي شود  ، ولي در روانشناسي براي بيان تمام حالات احساسي و رواني مثبت و منفي  و علايم جسماني و رواني همراه آن به كار مي رود . ازنظر برخي روانشناسان ، هيجان ، تغييرات جسمي ورواني است كه مستقيمآ به دنبال ادراك يك واقعيت تحريك كننده حاصل مي شود . هيجانات، مثل: خشم، ترس ، عشق ، محبت ، تنفر ، اميد، نا اميدي ، نگراني ، احساس حقارت ، غرور ، غم ، اندوه ،شادي ، تعجب ، شرم ، پشيماني ، دلسوزي و...

كاركرد هاي هيجانات 

             -         به زندگي رنگ، طعم وروح مي بخشد .

-         مي تواند وسيله همبستگي افراد شود .

-         پايه واساس هنر است .

-         مي تواند نيروي اضافي توليد كند يا موجب اتلاف نيرو گردد .

-         مي تواتد به اعمال ياري رسان يا آسيب زننده ، منجرگردد .

-    مي تواند عقل و منطق را تحت الشعاع قرار دهد                             
اهميت مديريت هيجاني در چيست ؟

-   برخورد صحيح با موقعيتهاي تهديد كننده و خطرناك: مثلا در مواجهه با يك جانور درنده ، هيجان ترس باعث مي شود با قدرت بيشتري پا به فرار گذاشته و جان خود رانجات دهيم .

- براي خشنودي وشادي بيشتر ، هر چه مديريت هيجاني بالاتر باشد : هيجانات و احساسات به ما كمك مي كند تا اطلاعات مربوط به پايه و اساس سلامتي ، يعني شادي را جمع آوري كرده ، اولويت بندي وپردازش كنيم تا به نحواحسن از آن استفاده كنيم .

-   براي كمك به ديگران :مديريت هيجاني مي تواند به ما كمك كند تا با شناخت هيجانات خود وديگران نيازهاي آنان را درك كرده و حداقل با همدلي به آنان ياري برسانيم .

   يك فعاليت

   قبل از اين كه هيجانات منفي مثل خشم ، اضطراب و غم بر ما تسلط يابد ويا حتي در حين بروز آن ها ، معمولا به سرعت در ذهن خود گفتگوهايي انجام مي دهيم كه ممكن است مخرب بوده وبه دامن زدن هيجان منفي بيانجامد . هدف از روش خود گويي سازنده كمك به فرد است براي   :

  • ارزيابي نيازها و بايدهايي كه در يك موقعيت بكار مي رود .
  •  كنترل افكار فشار آور ، تصوير هاي ذهني و احساسات خود.
  •  مقابله با هيجانات شديد .
  •  تقويت روحيه خود براي مقابله با موقعيت هاي پرفشار
  • به نمونه هاي از خود گويي ها كه در آموزش آرام سازي به كارمي رود توجه كنيد :  

موقعيت‌ها :

خود گويي هاي منفي :

خود گويي هاي سازنده :

 

پيش بيني دير رسيدن به يك ملاقات يا جلسه مهم

خيلي بد مي‌شود و فاجعه‌‌آور است.

من ممكن است دير برسم             ولي دنيا به آخر نمي‌رسد.

 

ترس از يك گفتگوي غير رسمي يا يك سخنراني

آيا آن ها به گفته‌ها و مقاله  من خواهند خنديد؟

حداقل بخشي از آن چه من  تعريف مي‌كنم برايشان جالب است.

 

پس دادن يك كالا به فروشگاه

اين مي‌تونه خيلي سخت و خجالت آور باشد

من يك لحظه يا يك موقعيت را انتخاب مي‌كنم اگر شلوغ شد، سعي مي‌كنم  كساني كه آنجا هستند را  ناديده بگيرم.

رفتن براي مصاحبه استخدامي

من واقعا بايد در اين شغل استخدام شوم.

اگر بخواهم اين طور فكر كنم،

واقعا عصبي مي‌شوم و احتمال كمتري دارد كه در آن شغل استخدام شوم .

 

رفتن براي مصاحبه علمي

اگر من مصاحبه را خراب كنم و قبول نشوم چي؟ آبروم مي ره!

هرچند احتمال دارد كه اشتباه كنم ولي كاملا خراب نمي‌كنم.

 اشاره و نكته ها

 1-قبل از هر چيز بايد در باره ي هيجانات خود اطلاعات عيني تري بدست آوريم . توصيه مي شود در جلسات گروهي درباره انواع هيجانها ، مثل:  شادي و غم، عشق و تنفر، ترس و شجاعت و ... صحبتهاي سازنده واكتشافي داشته باشيم .

2- هيجانات خود را بپذيريم وآنها را همانند مهمان خود بدانيم ، ولي به آنها گوشتزد كنيم كه ما ميزبان آنها هستيم و اجازه ندارند هر كاري دوست دارند انجام دهند.

3- رفتارهاي هيجاني مطلوب را در خود تقويت كنيم، مثل همدلي ، مثبت نگري وكنترل تنش .

4- به بچه هاي خيلي كوچك كمك كنيم تا لغات و عباراتي كه دربر گيرنده ي هيجانات و احساسات مي باشد را بياموزند. والدين هم بهتر است احساسات خود را بيان كنند . اين كار باعث مي شود  بچه ها نيز هيجانات خود را بشناسند ، مثال :  احساس بي قراري مي كنم "احساس نا اميدي مي كنم" ، " احساس شادي مي كنم  "

5-احساسات ديگران را نامگذاري كنيم :  به نظر مي رسد نااميد شد ه اي !

6- محيط وفضايي سرشار از احساس امنيت خاطر و حمايت فراهم سازيم يعني براي هيجانات ارزش قايل شده و آنها را مورد شناسايي قراردهيم ودر باره ي هيجانات به راحتي صبحت كنيم .

7- صداقت هيجاني را  از طريق عشق بدون قيد وشرط تشويق كنيم.

8- هيجان خشم معمولا يك احساس ثانويه است ( قبل از خشم يك احساس ديگر وجود دارد :

وقتي با كارنامه خراب فرزندمان روبرو مي شويم ، اول احساس نااميدي مي كنيم ، سپس عصباني مي شويم ، يا وقتي يك ماشين با سرعت جلوي اتومبيل ما مي پيچد ، اول مي ترسيم بعد عصباني مي شويم و به او ناسزا مي گوييم   

 

9- بدانيم كه هيجانات منفي ما از جمع شدن نيازهاي هيجاني برآورده نشده بوجود مي آيد.                                               
1
0- وقتي هيجان هاي شديدي را تجربه مي كنيم ، از بحث كردن و تصميم گيري اجتناب كنيم .  

11- والدين مهمترين الگوي رفتاري وهيجاني فرزندان هستند، اگر تصور مي كنيم از نظراحساسي و هيجاني احتياج به كمك و تقويت بيشتر داريم ، حتما از دوستان با تجربه ويا روانشناس و مشاوره بهره بگيريم.

12- آموزش روشهاي آرميدگي و يا روش تمركز برتنفس ، در مديريت هيجانات پر انرژي مثل خشم و تنفر اثر بخش مي باشد . آموزش آرام سازي بر عضلات ، تنفس و ذهن متمركز است. آموزش آرام سازي راهي براي كسب كنترل است . رها كردن عضلات نقطه مقابل عملي است كه بدنمان مي خواهدانجام بدهد . وقتي ياد بگيريم بدنمان را به ميل خودمان رها كنيم ، كنترل ما بربدنمان بيشتر مي شود .

13- تنفس عميق وآرام شكمي ( تنفس با كمك بالا وپائين رفتن شكم) قدم زدن، نوشيدن آب سرد ، ترك محلي كه باعث ايجاد هيجان شديد شده ، درذهن خود تا 10شمردن و غيره كمك مي كند تا هيجان خودرا بيشتر كنترل كنيم .

14- چنانچه از عهده كنترل هيجانات شديد خود برنمي آئيم و احتمال مي رود بر زندگي شخصي وشغلي ما تاثير منفي بگذارد ، بهتر است هرچه سريع تر از كمك هاي تخصصصي روان شناسان و مشاوران بهره بگيريم . 

15- بايد ونبايدها ي ذهن خود را متعادل تر سازيم . مثلا : " اونبايد با من چنين رفتاري مي كرد " " همه بايد از من راضي باشند . چنين تفكراتي باعث هيجان هاي منفي مثل : خشم ، نااميدي ، دلسردي و ياس مي گردد.

16- بدانيم كه در رفتار با ديگران ما مالك گفته هاي خود هستيم نه برداشت ذهني ديگران . بنا براين بايد به گونه اي  صحبت يا رفتار كنيم كه منظور مارا بهتر درك كنند.

17- بهتر است درباره ي هيجانهاي به ظاهر منفي مثل خشم ، حسادت ، نفرت و... صحبت كنيم .

18 از پيش داوري و قضاوتهاي عجولانه در مواجه با رفتار، گفتار و احساسات ديگران بپرهيزيم .

19- همواره ودر همه حال از دو چيز دست مشوي : اميد وايمان .

20- چيزي كه جبران نا پذير است خشم است

21- عصباني شدن آسان است همه مي توانند عصباني شوند ، اما عصباني شدن در برابر شخص مناسب ، به ميزان مناسب ، در زمان مناسب ، به دليل مناسب و به روش مناسب آسان نيست. ارسطو

 

 خدا را بسیار یاد کنید
 پانل ورود کاربران

 متولدین امروز
 اخبار مسابقات